Pucon, Valparaiso en Santiago

8 december 2013 - Pucón, Chili

30 november

Vandaag stond er weer een busreis op het programma. We gingen weer een stuk naar het noorden, naar Pucon. Dit zou een busreis van vierenhalf uur worden. Om half tien zijn we vertrokken uit Pucon.  Rond twee uur kwamen we aan in Pucon. Het hostel lag om de hoek bij het busstation, lekker dichtbij. Het hostel werd gerund door twee wat oudere dames, Henrike kreeg meteen uitleg over wat er allemaal te doen was, een stortvloed van Spaanse woorden en Jochem werd door de andere dame meegenomen op rondleiding door het hostel. Ook dit hostel zag er weer goed uit. Wat dat betreft hebben we niets te klagen. Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we maar op pad gegaan. Het eerste doel was een klooster met een mooi uitzicht op Pucon, nadat we weer beneden waren, werden door iemand verwezen naar een Christusbeeld waar we volgens hem ook naar toe moesten, dus hebben we dat ook maar gedaan. De rest van de middag hebben we Pucon nog wat verkend, wat gegeten en verder niet zo veel meer gedaan.

1 december

Vanochtend zijn we op tijd opgestaan, we wilden naar het nationaal park Huerquehue, onze laatste echte wandeling. Om half negen zou het busje vertrekken. We waren op tijd bij het busstation, hadden al een plekje in de bus, maar langzaam kwamen er steeds meer mensen aanlopen en het busje was niet echt groot. Toen de buschauffeur in de bus kwam, klonk het wow! Heb busje was helemaal volgepropt met mensen. Hij besloot dat er maar een extra busje ingezet moest worden. Onderweg bleek dat er ook nog veel mensen langs de kant stonden die mee moesten, dus dat was een goed plan van de chauffeur. Bij de ingang een kaartje gekocht, werd vijf meter verder weer gecontroleerd, ook een beetje overdreven. Toen zijn we maar op pad gegaan. Het eerste gedeelte was nog redelijk vlak, maar daarna ging het eigenlijk alleen maar omhoog. Onderweg een paar watervallen gezien, mooie uitzichten op het meer en de vulkaan Villarica. Dus weer mooie foto’s kunnen maken. Maar het was weer een behoorlijk klimmetje. Aangezien we de bus van vijf uur moesten halen, hebben we niet de hele wandeling kunnen doen, maar dit gold voor de meeste mensen. Tegen zes uur waren we in Pucon. Wat boodschappen gedaan, we zouden zelf gaan koken. Het werd dus weer pasta met een flesje rosé. Het weer was nog zo lekker dat we buiten in de tuin van het hostel ons eten genuttigd hebben. Hierna voldaan ons bedje maar opgezocht.

2 december

Vandaag hadden we niets op het programma. We zouden om acht uur ’s avonds de bus naar Valparaiso nemen. Dit kon alleen per nachtbus. We waren wel benieuwd naar de nachtbus, we hadden wel een bed geboekt, maar ja dat is altijd afwachten hoe dat eruit ziet. Vandaag rustig aan gedaan, wat in Pucon gewandeld, kwamen we nog twee duitsers tegen, die we in Torres del Paine ook al gezien en gesproken hadden. Ze zouden drie maanden in Pucon blijven, ze moesten eerst wat centen verdienen om weer verder te kunnen reizen. Verder hebben we nog koffie gedronken met een taartje, we hebben er maar een gedeeld, de formaat van de taartjes blijft absurd groot, wat gegeten en gerelaxt. Om kwart over zeven maar langzaam naar de bus gelopen. Hij stond al klaar. Het bed bleek een soort luxe stoel te zijn die redelijk verder achterover kon, dus dat viel gelukkig mee. We kregen nog een survival pakketje voor het slapen gaan, sapje, zoutjes en een koek. In de ochtend vlak voor we er waren, kregen we weer en pakketje, sapje met een koek. We waren er bijna toen de bus plotseling langs de kant stopte. Er bleek iets met de hydraudrilico te zijn. Maar er stond al een bus voor geparkeerd waar we in konden voor het laatste stukje. Om half negen ’s ochtends kwamen we in Valparaiso aan. Een stad die op de Unesco werelderfgoedlijst staat.

3 december

Vanaf nu waren we weer in de grote stad. Het busstation lag iets buiten het centrum, dus voor het gemak maar een taxi genomen die ons naar het hostel zou brengen. Deze bleek op een helling in Valparaiso te liggen. De eigenaar van het hostel bleek een Duitser te zijn, die een Chileense vrouw had. Gelukkig konden we ondanks de vroege aankomst al terecht op onze kamer. Hierna kregen we een uitgebreide bloemlezing over wat we zoal in Valparaiso konden doen en zien. Na goed geïnformeerd te zijn, gingen we op pad. Het leuke van Valparaiso is dat er overal kleine treintjes zijn die je voor erg weinig geld kan nemen om de aanzienlijk hoogte verschillen die er in de stad zijn, te overbruggen. Uiteindelijk hebben we er zo’n zes genomen. Dat was wel grappig om te doen en je hebt een goed en mooi uitzicht over Valparaiso en de zee waaraan Valparaiso ligt. Verder hebben we door Valparaiso gewandeld en een stukje gereden in een trolleybus. Niet te vergelijken met die in Arnhem, hij is een stuk ouder en gaat erg langzaam. Het blijkt dat je hier vrij goedkoop kan lunchen en dan gewoon een goed driegangen diner krijgt, terwijl het avondeten veel duurder is. We zijn dus maar uitgebreid gaan lunchen. Daarna verder met onze kabelbaantjestocht. Bij het hostel maar een broodje gegeten en ’s avonds nog bij een terrasje wat wezen drinken met uitzicht op de lichtjes van Valparaiso.

4 december

Vanochtend hebben we eerst maar weer de rugzak gepakt en hebben we de bus gepakt naar Santiago. Op het busstation zijn we op zoek gegaan naar de metro. Gelukkig kan je hier nog gewoon een kaartje kopen. De metro wordt hier volop gebruikt en is dus ook erg druk. Na een overstap zijn we aangekomen bij het metrostation waar we moesten zijn. Het hostel lag gelukkig om de hoek. We bleken de eerste Nederlanders te zijn die daar kwamen sinds de eigenaren het hostel vier maanden geleden hadden overgenomen. De kamer was zeer ruim. Dus ook goedgekeurd. Nadat we ons gesetteld hadden zijn we naar het plein Plaza de Armas gegaan, het centrale plein van Santiago. Met veel oude gebouwen.
Hierna zijn we maar gaan lunchen, hier hebben we ook voor de uitgebreide lunch gekozen zodat we het ’s avonds met een broodje konden doen. ’s Middags was er om een uurtje of 3 een gratis rondleiding door Santiago. Deze zou drie uur duren. Het begin was interessant, ging langs historische gebouwen en uitleg over de geschiedenis van Chili, maar het tweede gedeelte was hij meer restaurants en cafés aan het promoten. Maar het eindpunt was vlak bij de berg San Christobal. Hier zijn we met een soort treintje naar boven gegaan. Hier heb je een mooi uitzicht over Santiago, voor zover je wat kan zien, de stad is redelijk met smog bedekt en er staat een groot beeld van de maagd Maria. Voordat we naar beneden zouden gaan, hebben we nog een ijsje gegeten. Het was inmiddels half acht en om acht uur zou het treintje er mee stoppen. Om kwart voor acht naar het treintje gelopen, dit bleek ook meteen het laatste treintje naar beneden te zijn. Tegen de tijd dat we weer bijna bij het hostel kwamen, zagen we nog een tentje waar ze Italiaans ijs verkochten. Hier zijn we maar even naar binnen gegaan, ijsje gekocht, het bleek een heel groot ijsje te zijn. Het duurde dus even voordat we het ijsje op hadden. Tegen negen uur waren we bij het hostel en hebben we niets meer gedaan, behalve gaan slapen.

5 december

Vanochtend hebben we eerst maar de koffer gepakt, we zouden het vliegtuig van vijf uur naar huis nemen. Hierna nog wat in Santiago gewandeld. Eerst zijn we met de metro naar een park gegaan waar allemaal beelden stonden, helaas was het park dicht vanwege een of ander concert, dus hebben we de metro maar teruggepakt. Bij het hostel lag nog een klein heuveltje, hier zijn we nog maar heen gelopen, de lift naar boven gepakt en wat rondgelopen, daarna hebben we nog wat gegeten en vervolgens de bagage bij het hostel opgehaald en hebben we de bus naar het vliegveld genomen. Terug naar huis.

1. Leny en Gerrit:
    10 december 2013
    Wat een vermoeiende reis hebben jullie achter de rug.
    Nu maar thuis relaxen. Ha,Ha.
    Grtj.