Tortuguero

10 juni 2023 - Tortuguero, Costa Rica

Maandag 5 juni vertrokken we uit Cahuita. Hiervoor hadden we een shuttle naar Moine geregeld om vervolgens van daaruit de boot te pakken naar Tortuguero. Na nog wat beesten voor onze bungalow gespot te hebben vertrokken we naar ons pick-up punt voor onze shuttle naar Moine. Een oud wat krom lopend mannetje kwam ons vervolgens ophalen. Tijdens de rit kregen we de indruk dat hij wat moeite had met de lijnen op het wegdek. Uiteindelijk bereikten we veilig het haventje op een wat afgelegen industrieterrein waar de ananassen van Dole naar Europa worden getransporteerd. Na enige tijd kwam "onze" boot aanvaren en begonnen we na het instappen en goed verdelen van het gewicht op de boot aan onze tocht naar Tortuguero maar niet voordat ons verstaan was gegeven dat we de eerste 10 minuten een zwemvest moesten dragen omdat we nog een checkpoint door moesten, daarna mocht het weer uit. In het begin vaarden we door kroos, wat de motor van de boot niet zo lekker vond, en zagen we veel watervogels. Maar we zagen ook schilpadden en een krokodil die zijn bek al open had staan voor een lekker hapje. Gedurende de tocht waande onze kapitein Willis zich regelmatig in een James Bond film oftewel ietwat overmatig sportief vaargedrag. Na zo'n 3 uur kwamen we aan in Tortuguero. We hadden gelezen dat je veel cash bij moest hebben omdat je niet kunt betalen met je creditcard, maar dat bleek mee te vallen. Wat we ook aantroffen was een toeristisch centrum dat je midden in de jungle niet zou verwachten. Voor we het wisten hadden we al een foldertje in onze hand gedrukt gekregen voor allerlei tours en liep er voor de zekerheid nog een mannetje mee om vooral het boekingskantoortje aan te wijzen waar we konden boeken.
Na een korte zoektocht vonden we ons hostel Pelican, maar bleek de receptie weer ergens anders te zitten. Gelukkig was de man van de bazin bereid even de receptie op de hoogte te stellen van onze aankomst zodat uiteindelijk wij onze kamer met balkon in konden.

Aangezien we hier 2 nachten hier zaten besloten we een package deal te boeken voor een avondwandeling, boottocht en ochtendwandeling. Dieren kijken gaat hier toch gemakkelijker met een gids. Niet veel later viel hier de eerste regen sinds 2 maanden. Volgens onze gids was dat ideaal voor een avondwandeling want dan zouden dieren actief zijn. Dus gingen we 's avond in de regen opzoek naar levend wild. Naar wat krekels, een groene slang hoog in de boom, kregen we een tip dat er ergens een luiaard in de boom zou zitten. Wij op zoek en zagen in eerste instantie een grote harige bal hoog in de boom, maar naar enige tijd liet een jong zich zien maar van de moeder zagen we alleen de achterkant. Onze gids gaf aan dat we ook kikkers moesten kunnen zien aangezien hij geluid hoorde. We vonden 1 soort 3 keer maar er moest nog een andere soort zitten. Aangezien we steeds geluid hoorde waren we dichtbij maar vonden we de kikker niet. Ook zagen we nog wat hagedissen. Op zich niet slecht voor een regenachtige maandagavond. Onze gids vertelde ons ook dat door het toerisme het leven de laatste 10 jaar enorm verbeterd was en ze nog niet zo heel lang geleden zelfs geen stroom hadden.

Deel 2 van onze package deal vond dinsdagochtend plaats vanaf 6 uur in een kano. De gids leidde ons over het water door het national park. Al snel zagen we al een toekan wegvliegen, watervogels, zoals reigers. Onderweg vielen er regelmatig zaden van bomen in het water wat iedere keer een behoorlijke plons geeft. Deze zaden worden door de rivier meegevoerd om elders te ontkiemen. Hoogtepunt waren 2 kaaimannen, een kleine en een grote die we van dichtbij konden zien. We zagen geen apen tot dat we net voordat we terug wilde varen er toch nog een paar zagen. Op terugweg hielpen we onze gids mee terugroeien en waren we om kwart voor negen weer in het dorp. Na een ontbijt en een korte pauze vertrokken we voor deel 3, de ochtendwandeling door het park. Inmiddels was de zon flink gaan schijnen waardoor het warm was. Gelukkig liepen in de schaduw. Eigenlijk te warm voor de beesten. We kwamen niet verder dan een kikker, specht, hagedissen, veel mieren, wat sporen van jaguars op het strand en 2 apen die de liefde bedreven. Na zo'n dikke 2 uur hadden we het wel even gehad met die beesten en was het tijd voor de broodnodige rust.

1. Dorry Smeets-Aerdts:
    10 juni 2023
    Wat een prachtige foto's!