Bagan

3 januari 2015 - Bagan, Myanmar

Woensdag 31 december

Vandaag zouden we naar Bagan vliegen, helaas zat het toestel van 's ochtends al vol, dus konden we pas om vijf uur vliegen. Dus konden we rustig uitslapen, tas pakken en met de taxi naar het vliegveld. Dit zou volgens degene achter de balie twee en half uur duren, maar met anderhalf uur waren we al op het vliegtuig. Daar eerst maar een ticket voor tien januari geregeld, gelukkig hadden we veel tijd, want dat gaat hier niet echt snel. Het moet ook nog allemaal handmatig gebeuren. Uiteindelijk is het gelukt. Toen wilden we door security maar ze vonden dat we nog te vroeg waren, er werd heel moeilijk gedaan, toen kwam er iemand van Air Bagan bij, de maatschappij waarmee we zouden vliegen. Hij nam ons mee naar de balie van Air Bagan, maar daar vonden ze eigenlijk ook dat we te vroeg waren en vroegen ze ons of we nog konden wachten, maar na even moeilijk doen (dat werkt heel goed in Myanmar) mochten we inchecken en werden we begeleid naar een soort VIP wachtruimte. Af en toe snappen we er niets van, maar oke. Nog even wat rondgelopen en koffie met een taartje genomen. Uiteindelijk was het zover en mochten we van naar de gate. Hier was het weer een chaos. Er gaan verschillende vluchten van zo'n gate, alleen is het voor ons nooit echt duidelijk welke vlucht er gaat. Er hangen namelijk geen schermen en er wordt niets omgeroepen. Dus iedere keer maar vragen of het onze vlucht is, de derde vlucht bleek pas de onze te zijn. Ik heb nog nooit zo weinig mensen in een vliegtuig gezien. Het waren er ongeveer twintig, het vliegtuig zag er behoorlijk leeg uit. De vlucht zou maar twintig minuten duren, over de weg doe je er acht uur over. In Bagan aangekomen was het inmiddels donker en mochten we eerst een kaartje betalen om de archeologische zone van Bagan te kunnen bekijken. Hierna een taxi gezocht die ons naar het hotel zou brengen. Hier aangekomen, bleek onze reservering niet doorgekomen te zijn, wat later bij meer mensen het geval bleek. Hij wilde ons naar een ander hotel sturen op zijn kosten, maar die bleek ook vol te zijn. Toen maar weer even moeilijk gedaan en heeft Jochem gedreigd dat hij dan de helft van zijn geld terug wilde als we vanavond in een ander hotel moesten slapen en ineens was daar een kamer. Heel bijzonder. Hierna zijn we een hapje wezen eten, het eten was goed. Bij terugkomst in het hotel bleek er een vuurtje te zijn ter ere van oudjaarsavond met rum en cola, meloen, nootjes en soort kroepoek. We hadden net een fles wijn gekocht. We hebben de avond met twee Canadezen, twee Japanners en twee Deensen doorgebracht. Het was gezellig en op het moment supreme was er een klein beetje vuurwerk, niet veel. En werden er foto's gemaakt. Met de telefoon van Jochem maakte een Japanner groepsfoto's wat niet echt een succes was, bleek later. Daarna maar langzaam ons bed opgezocht.

Donderdag 1 januari

Vandaag maar eens eerst rustig ontbeten, de was weggebracht, was ondertussen al een hele stapel. Hierna maar eens op zoek naar transport voor in en rond Bagan om tempels te gaan bezichtigen. De vorige avond hadden we gehoord dat je dat ook per e-bike kon doen in plaats van de fiets of weer met paard en wagen. Dat leek ons wel wat. Het was even zoeken naar iemand die ons de e-bikes voor een fatsoenlijke prijs wilde verhuren. Volgens mij denken ze hier af en toe dat toeristen alles maar betalen. We vonden uiteindelijk een plek waarbij men een nette prijs vroeg. Hierna op pad met de e-bike. Hier lijkt een e-bike meer op een soort scooter. We zijn de hele dag op pad geweest om verschillende tempels en pagoda's te bekijken, overal waar je keek zag je ze wel. Aan het eind van de dag zijn we naar een tempel geweest vanwaar je zonsondergang kon bekijken. Het was hier een drukte van jewelste, de hele tempel stond van boven tot onder vol mensen. Allemaal grote bussen vol toeristen. Helaas was het een beetje bewolkt waardoor de zonsondergang niet helemaal was wat het hoorde te zijn. Maar ja je kan niet alles hebben. Het uitzicht vanaf de tempel was mooi. Hierna in het donker op de e-bike naar ons hotel gegaan. Helaas hield die van Jochem er halverwege mee op en dat werd dus nog eens stukje trappen. De e-bikes ingeleverd en afgesproken dat we de volgende dag om 5u15 op de stoep zouden staan voor zonsopgang. Hierna zijn we nog bij een italiaan wezen eten, het eten was aardig alleen geen grote portie en ze waren het brood vergeten, dus dat kwam nog aan het einde.

Vrijdag 2 januari

Vanochtend vroeg opgestaan. Op naar de man van de e-bikes, hij bleek helaas nog te slapen, terug naar het hotel. Hier hebben we gevraagd of hij de man wilde bellen dat heeft hij netjes gedaan en na het telefoontje was de man wakker en konden we een e-bike meenemen. Weer gezellig in het donker op zoek naar dezelfde tempel als gisteren bij de zonsondergang. Het was er weer druk, wat minder dan gisteren. Het werd langzaam licht. Het zag er weer bewolkt uit. Na een tijdje dachten we, dit was het, een aantal mensen ging al weg. Maar ja toch nog maar even van het uitzicht genoten en opeens daar kwam pas het zonnetje op. Het was een mooie zonsopgang, wel heel snel. Dus een aantal mensen heeft de echte zonsopgang gemist. Daarna zagen we 19 luchtballonnen de lucht in gaan. Dit is ook een geweldig gezicht. 19 ballonnen die over al die tempels gaan. Helaas is zo'n ballonvaart erg duur. Maar zo ook mooi om te zien. Na een tijdje zijn we maar weer op onze e-bike geklommen en terug naar het hotel gegaan. Eerst de bikes afgeleverd zodat ze nog even aan de stroom konden. Tijd voor het ontbijt en na het ontbijt hebben de was eerst maar opgehaald en weer in de tas gestopt, een busticket geregeld naar Kalaw onze volgende bestemming en een shared taxi om de volgende dag naar Mount Popa te gaan. Hierna was het plan om met de e-bike naar oud Bagan te gaan en daar nog wat tempels te gaan bekijken. We wilden aan het eind van de dag vanuit oud Bagan de rivier op voor een zonsondergang op de rivier, maar gezien de bewolking hebben we dat plan maar afgeblazen. Halverwege bleek de e-bike van Henrike het niet meer te doen. Hij haperde van alle kanten. Gelukkig zijn ze hier heel aardig en bellen ze voor je naar degene waar je de e-bikes hebt gehuurd. Ze zouden er zo aankomen met een vervangende bike, ja ja zo aankomen kennen we hier inmiddels, dat duurt even. Maar ondertussen hadden we uitzicht op de bandenplakkerij van brommers. Na het tweede telefoontje kwamen ze redelijk snel met drie man. En konden we op de vervangende bike verder. Dus weer tempels bekeken en lekker geluncht in oud Bagan. Op de terugweg nog een tempel beklommen waar niemand was, wel lekker rustig en een mooi uitzicht. Hierna langzaam weer terug gegaan naar het hotel. Zo'n e-bike is wel een genot, als ik sommige mensen zie fietsen. De afstanden zijn nog best aardig. Hierna hebben we verder niet zo veel meer gedaan.

Zaterdag 3 januari

Vanochtend zou om negen uur de shared taxi klaar staan om naar Mount Popa te gaan. Er stond nog een Duits koppel te wachten, wat blijkbaar ook daarheen ging en ja hoor met hen mochten we de taxi delen. Op naar Mount Popa. Tussentijds werd er nog een stop gemaakt om te zien hoe ze van pinda's olie maakten, het meeste werk mocht de stier doen en ze verkochten er natuurlijk ook van alles. Je mocht het ook allemaal even proeven, het meeste was een soort palmsuiker met verschillende smaken, erg goed voor de bloedsuiker, die sprong omhoog en een soort drank. Na de stop op weg naar Mount Popa, dit is een tempel bovenop een berg. Het was erg druk, eerst weer via trappen met allerlei souvenierstalletjes omhoog, langs de route liepen ook apen, die van alle kanten gevoerd werden, een aap pakte zelfs een tros bananen van een toerist af. Maar ja wie neemt er nu bananen in de hand mee naar boven als er apen zijn. Het geheel was een enorme toeristische attractie ook voor de Birmezen zelf. Boven had je een redelijk uitzicht. Het was een beetje heiig. Beneden was nog een ruimte gezien waar ze 37 "heiligen" hadden staan, zoals die van de gokkers en alcoholisten. Dit nog even bekeken en hierna met de taxi weer naar het hotel. Onderweg op een marktje nog even een stop gemaakt om samen met het Duitse koppel een papaja en fruit waarvan ik de naam niet weet gekocht om dit bij het hotel op te eten. Bij het hotel aan het personeel een mes gevraagd, ze wilden het meteen voor ons schillen, maar dat was nou ook weer niet nodig. Ze kwamen met een groot slagersmes aan en de Duitser begon met het schillen. Na het eten van het fruit een uurtje gerust om daarna met het Duitse stel om de e-bikes naar oud Bagan te gaan om een riviercruise te maken met zonsondergang. Het was even zoeken maar dan toch de haven gevonden waarvan de bootjes vertrokken, blijkbaar waren we een van de eersten. We kregen nog het advies om nog wat drank in te slaan wat door de mannen gretig werd gedaan. Hierna zijn we maar op de boot gestapt. Na een tijdje varen vroeg hij of we het zand op wilden, er lag een soort zandbank in de rivier, dat wilden we wel. Hij zou een stukje doorvaren en dan konden we weer opstappen om verder te varen. Inmiddels waren er een fors aantal boten bijgekomen. Bij het keerpunt werd de motor uitgedaan en dreven we langzaam terug terwijl we van de zonsondergang konden genieten. Er waren nu geen wolken aan de hemel dus het was een mooie zonsondergang. Maar goed dat we dat gisteravond niet hebben gedaan. Terwijl we langzaam terug naar de haven gingen konden we nog even genieten. Hier maar weer op de e-bike gestapt om ze terug te brengen. Er werd voor ons een zacht prijs gerekend omdat we volgens hem zijn beste klanten waren. Bij de verhuur was ook een restaurant en hier hebben we samen met het Duitse stel gegeten. Het eten was lekker. Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan om de tas voor morgen maar weer te pakken.

1. Leny kramer:
    6 januari 2015
    De been spieren worden niet gespaard. Maar jullie ziet dan wel veel van de omgeving. Zovele zons opgang en zons ondergang hebben jullie al moge mee maken het blijft fascinerend! De groetjes.
  2. Patrick:
    11 januari 2015
    Prachtig. Schitterende foto's ook. Het lijkt me een fantastische trip.
    Ik vind jullie beschrijving wel een opsomming van feitjes als ik een beetje kritisch mag zijn.