Pyin oo lwin

30 december 2014 - Pyin Oo Lwin, Myanmar

maandag 29 december

Vandaag zouden we afreizen naar Pyin oo lwin, een dorpje in de bergen. We zouden om elf uur opgepikt worden door een shared taxi, dus konden we rustig opstaan en ontbijten. Iets na elf uur kwam de taxi voorrijden, er zaten al twee mensen in dus het was aanschuiven. Al snel gingen we omhoog, na een kleine twee uur bereikten we Pyin oo lwin al en werden we netjes voor ons hotel afgezet. Opvallend was dat dit in verhouding veel minder kostte dan een stadsritje in Mandalay. Dit bevestigde ons beeld dat taxi's in Mandalay wel erg duur zijn. Voor het eerst zagen we hier wolken, tot nu toe hadden we steeds een strak blauwe lucht gehad. Het is hier ook wat koeler om dat we boven de 1000 meter hoogte zitten. Voor de verandering wel even lekker. Het is nog steeds niet koud. Hier ingecheckt, en het plan was om 's middags naar de tuinen van Pyin oo lwin te gaan, eerst nog even een taxi met chauffeur voor morgen geregeld om de omgeving van Pyin oo lwin te doen. Daarna maar eens op zoek naar een thoun bein om naar de tuinen te gaan. We hadden natuurlijk weer zo'n gammele uitgezocht. Halverwege moest er nog bijgetankt worden: er werd gestopt, voor een tentje, de chauffeur riep iets en vervolgens kwam er jongetje van een jaar of 7 aanrennen met een literfles thoun bein benzine en goot dat vervolgens ijverig in de tank.

Maar hij heeft ons netjes bij de tuinen afgezet. Hier maar eens een kaartje gekocht, wat voor buitenlanders natuurlijk weer een stuk duurder is dan voor ingezetene. Hierna op naar de tuinen. Het zag er allemaal verzorgd en mooi uit. Eerst maar op zoek naar de toren die in het park stond, gelukkig konden we met de lift naar boven en vanuit daar hadden we een mooi uitzicht over het meer en de omgeving. Toch maar weer meer de trap naar beneden. Hierna gingen we op naar de orchidieen, waarvan er vele waren. Het vlindermuseum viel wat tegen, alleen opgezette vlinders, niet ons ding. De volgende stop was een walk in aviary, een soort grote ruimte met een net erover heen waar vogels in zaten, er zaten hele mooie toekans in. Het is best heftig als zo'n vogel over komt vliegen, is hij best groot. Verder nog wat rond gewandeld in de tuinen, we hebben er ons wel een paar uur vermaakt. Aan het eind van de middag maar weer een thoun bein opgezocht die ons naar ons hotel wilde brengen en die meteen met een schappelijke prijs kwam. s 'Avonds nog lekker bij een Chinees restaurant gegeten, wat tevens als een bier station diende, er zaten dus voornamelijk mannen. Hierna lekker ons hotel opgezocht.

dinsdag 30 december

Om negen zou de chauffeur klaarstaan voor ons hotel, dus konden we het redelijk rustig aan doen. Onze eerste stop was natuurlijk een tempel, deze was wel aardig om te zien en het uitzicht vanaf de tempel was ook aardig. Hierna weer verder op pad. De volgende stop was de Peik Chin Myaung. Dit was een grot. In deze grot stonden ontelbare buddha's. We kregen er een beetje een sprookjesbos gevoel vanuit de efteling bij. Wel grappig om te zien. Het was na afloop wel even zoeken naar onze chauffeur, maar hij lag ergens lekker te slapen terwijl hij op ons wachtte. Maar ja na een paar minuten kwam hij al verontschuldigend aangehold en gingen we op naar de watervallen, Pwe Kauk Falls. Deze waren ook best aardig om te zien, er was een hele markt om heen gebouwd waar ze voornamelijk jam, aardbeien en ananas en allerlei soorten wijn verkochten. De laatste stop was een Chinese tempel, hier moest je natuurlijk als buitenlander een of ander fee betalen voor je camera, alleen het stomme was dat er voor verschillende camera's verschillende prijzen waren, hier waren we het niet helemaal mee eens. De Chinese tempel was mooi om te zien, toch weer heel anders dan de andere tempels in Myanmar. En er was natuurlijk weer een toren die je kon beklimmen. Wilde dat zelfde dametje daar ook nog weer een bedrag voor vragen, maar dat heeft Jochem geweigerd. Hierna werden we weer netjes afgezet bij het hotel. Hier zijn we nog maar door het stadje gaan lopen. We kwamen een bakkerij dat tegelijk als cafe diende, hier maar even wat gaan drinken. Hier hadden ze zelfs lekkere taartjes en cappuccino. Dus dacht Henrike laten we een cappuccino bestellen, maar het apparaat moest eerst nog opgestart worden, dus het duurde bijna een half uur voordat hij kwam, maar het taartje was erg lekker. Hierna zijn we nog langs verschillende koloniale gebouwen, een markt en een kerk gewandeld. Uiteindelijk bij een Indiaas restaurant wat gegeten, was goed te eten, we kregen bij het gerecht allerlei bijgerechten. Hierna was het nog een stukje lopen naar ons hotel waar we verder niet zo veel bijzonders meer hebben gedaan.

1. Jan&riek:
    2 januari 2015
    hoi Jochem & Henrike een heel gelukkig nieuwjaar en dat jullie nog heel veel reizen samen mogen maken. groetjes JAN&RIEK.
  2. Annie Ellenkamp:
    2 januari 2015
    Hallo Jochem en Henrike ten eerste een gelukkig nieuwjaar gewenst.
    Geniet maar lekker van de reis want het is altijd tekort. Groetjes
  3. Harry & Diny:
    2 januari 2015
    Een heel gezond en gelukkig 2015 toegewenst en jullie weer verder naar de tempeltjes .Groetjes
  4. Leny kramer:
    2 januari 2015
    Jeetje nog maar amper 2 weekjes en dan is het tempeltjes kijken voorbij. Geniet nog maar even samen van al het moois!