Mandalay

28 december 2014 - Mandalay, Myanmar

Allereerst willen we iedereen alvast een gelukkig en gezond 2015 wensen.

Vrijdag 26 december

Vandaag op tijd op gestaan, het kan in de spits effe duren voordat je op het busstation bent met de taxi, maar het ging vrij snel, dus veel te vroeg op het busstation, wees de taxichauffeur eerst een hele oude bus aan, wij dachten oh nee, maar er kwam gelukkig een goed uitziende bus voorchaufferen. Het duurde even voordat alles ingeladen was, aan het eind van de rit bleek dat de bus ook voor het diertransport zorgde, onder in de bus bleken veel kisten met dieren te zitten. Bijzonder. De busrit was niet echt inspirerend, het landschap was veel van hetzelfde, droog, vlak en veel tempels onderweg. Aan het eind van de dag kwamen we in Mandalay aan. Met de taxi zijn we naar ons hotel gegaan. Daar werd de deur netjes voor ons opengehouden en kregen we een welkomstdrankje. Het hotel zag er goed uit. Hierna hebben we in de buurt maar iets gezocht waar we konden eten. Het eten was zowaar erg lekker voor de verandering. Geen wonder er zaten alleen maar westerlingen daar te eten. Zoveel hadden we er nog niet bij elkaar gezien.

Zaterdag 27 december

Vandaag stond Mandalay op het programma. Eerst nog even een auto met chauffeur geregeld om morgen de omgeving van Mandalay te kunnen verkennen. Hierna zijn we te voet op pad gegaan. Eerst maar eens naar het paleis, deze is ommuurd door een muur die meer als 6 km lang is. Dus het was een stukje lopen. Eerst mochten we als buitenlander natuurlijk een kaartje kopen, een combinatieticket die later als stempelkaart zou dienen voor andere tempels. Het paleis zelf was mooi, een groot complex met veel goud en een bijzondere toren waar je ook nog op kon zodat je het hele complex kon overzien. Hierna maar verder op weg naar een klooster, onderweg kwamen we de unversiteit nog tegen, dit was ook een mooi complex. Bij het klooster aangekomen, mochten we ons ticket laten zien en kregen we weer een stempeltje erbij op het kaartje. Dit geldt voornamelijk voor buitenlanders. Het klooster bestond voor de buitenkant uit houtsnijwerk en van de binnenkant was alles goudkleurig. Aan een kant mocht je als vrouw niet bij de buddha komen. Hierna zijn we langs verschillende tempels gekomen, met als eindpunt de beklimming van Mandalay Hill. Het was even lastig om de ingang te vinden maar uiteindelijk is dat gelukt. Hierna begon de klim op blote voeten omhoog. Het ging allemaal via goed uitziende traptreden. Halverwege bleek dat je tot daar ook met taxi omhoog had gekund en aan de andere kant zelfs met de taxi tot aan de lift, maar ja een beetje beweging is ook niet verkeerd. Onderweg kwamen we nog een grote staande buddha tegen. Uiteindelijk via veel verkoopstalletjes boven gekomen. Hier hadden we een redelijk uitzicht, het was wat heiig. We waren iets te vroeg voor de zonsondergang, dus langzaam maar naar beneden gegaan en de zonsondergang halverwege bekeken. We dachten gaan we vanuit daar met de taxi naar de plek waar we wilden eten, maar ze vroegen van die idiote bedragen voor dat stukje dat we maar zijn gaan lopen. Bij het restaurant hebben we een lekker broodje hamburger gegeten voor de verandering. Hij smaakte goed. Hierna toch maar de taxi genomen naar het hotel en lekker gaan slapen.

Zondag 28 december

Na een goed ontbijt stond om half negen de taxichauffeur klaar. Onze eerste stop was Sagaing Hill. Onderweg zagen we eerst een straat waar ze allemaal grote standbeelden van buddha's maken, daarna een kilometers straat waar ze alleen maar watermeloenen verkochten, deze zijn hier trouwens erg lekker. Op Sagaing Hill stond natuurlijk een grote tempel, met uizicht op weet ik hoeveel tempels. Er lijkt hier geen eind te komen aan de tempels. Het uitzicht was mooi. Hierna gingen we op weg naar Inwa. We werden bij een klein bootje gedropt, hier moesten we schijnbaar mee naar de overkant. Aan de overkant aangekomen hadden we de keus uit heel ver lopen of in wagentje stappen dat achter een paard was gespannen. Ik had medelijden met de paarden, maar gelukkig zagen ze erg goed uit. Het karretje was niet echt ruim, maar ja toch maar gekozen voor paard en wagen. Achteraf bleek dat een goede keus, de vraag was of we het allemaal hadden kunnen vinden en het zou best ver lopen zijn. Het zag er hier erg agrarisch uit, gewoon platteland dus. Onze eerste stop was bij een klooster, hier mochten we ons stempelkaartje weer tevoorschijn toveren om weer een nieuwe stempel erbij te krijgen. Het klooster ligt bijzonder mooi. Blijkbaar kreeg een klas kinderen hier ook een rondleiding. Hierna weer in het karretje verder. Het was een behoorlijk stuk naar de tweede stop, een wachttoren midden in het veld met wat verkoopstalletjes. Even foto gemaakt en verder naar de derde en laatste stop. Dit bleek een groot tempelcomplex te zijn. Bijzonder groot. En daarna werden we weer netjes teruggebracht naar het bootje. Bij het bootje nog rustig wat gegeten en gedronken. Bij de overkant stond onze chauffeur netjes op ons te wachten. Het bleek nu wat drukker te zijn, het stond nu helemaal vol met auto's en bussen.

Hierna gingen we op weg naar Amarapura, hier is de langste teakhouten loopbrug van de wereld. Onderweg werd er nog even gestopt bij een silk work shop om te laten zien hoe hier nog handmatig stoffen geweven worden, met uiteraard aan de overkant een winkel waarin ze het allemaal verkochten. Toch maar niets gekocht, het ziet er allemaal mooi uit, maar je doet er thuis niet zo veel mee. In Amarapura gestopt en vanuit hier zijn we over de houten brug gaan lopen, tot bijna aan het andere uiteinde en vervolgens weer terug. Hierna was het uitstapje ten einde en bracht de chauffeur ons weer netjes naar het hotel. s 'Avonds nog lekker gegeten in een vegetarisch restaurant. Het eten in Mandalay is tot nu toe goed bevallen.

1. Jan&riek:
    30 december 2014
    wat zijn jullie een ervaring rijker en ook nog heel veel gezien en beleefd tot gauw bij je thuis in dommelen groetjes van ons
  2. Leny kramer:
    30 december 2014
    Foto's zijn erg mooi! Weer veel gezien en mee gemaakt. Grtj.en tot op FaceTime.
  3. Patrick:
    30 december 2014
    Ik was vandaag ook bij een tempel. Werkelijk heel mooi. Had van tevoren eten gekocht om te offeren.
    Het was net alsof ik weer contact had met mijn overleden vader. Was bijZonder en emotioneel.