El Calefate

24 november 2013 - El Calafate, Argentinië

19 november

Vandaag stond er weer busreis met een grensovergang gepland. We gingen van Puerto Natales naar El Calefate, weer terug naar Argentinië. Benieuwd hoe dit zou  gaan. De bus vertrok om acht uur en zat zoals gewoonlijk weer vol. We kwamen vrij snel bij de grens aan. Iedereen de bus uit om een stempel te halen dat we Chili uitgingen, daarna iedereen de bus weer in. Het bijzondere was dat de grens op het hoogste punt tussen Chili en Argentinie ligt en het sneeuwde hier voor de verandering. Dat hadden we nog niet meegemaakt. Hierna mochten we weer voor drie kilometer de bus in. Bij de grensovergang terug naar Argentinie mocht iedereen de bus weer uit. De buschauffeur deelde weer een formuliertje uit, was voor ons niet nodig, ook goed. Daarna met zijn allen weer in de rij voor een nieuwe stempel. De dame in het hokje had wat moeite met het paspoort van Henrike, ze had nog niet zo vaak een Hollands paspoort gezien. Maar ja stempel gekregen en met zijn allen de bus weer in. Dus niet nog eens de bagage scannen en geen strenge controle op groenten en fruit zoals toen we Chili ingingen. Kennelijk zijn ze in Argentinië wat soepeler.  Na zes uur kwamen we in El Calefate aan. Maar op zoek naar ons hostel, deze bleek boven aan een helling te liggen. Een leuke workout met bagage. Het waaide zoals gewoonlijk ook hier weer behoorlijk. Gelijk maar een excursie naar de Perito Moreno, de gletsjer waar iedereen hier voor komt, geboekt, boodschapjes gedaan. El Calefate is vrij toeristisch met veel souvenirshops, chocola, ijs, hostels en restaurants. ’S Avond zijn we uit eten geweest, hebben we maar iets lokaals gegeten, Patagonische lamstoofpot. Erg lekker.  Hierna maar weer terug de helling opgelopen en gaan slapen.

20 november

Vandaag konden we rustig beginnen. We zouden om negen uur voor het hostel op worden gehaald voor de excursie. We gingen met een klein busje met onze gids Juan. We gingen over de alternatieve route, veel gravelwegen. Onderweg nog op een aantal punten gestopt om foto’s te kunnen maken. Onderweg nog een aantal vogels gezien, waaronder de condor. Helaas niet op de foto kunnen zetten.  Hierna gingen we op naar de  gletsjer. Maar eerst nog een stop met uitzicht op de gletsjer. Hij zag er van afstand al geweldig uit. Hierna konden we kiezen of we eerst met de boot meegingen of gelijk naar de balkons waarvan je gletsjer kon zien. We hebben toch maar voor de boot gekozen. Het bleek dat deze voornamelijk naar de zuidkant van de gletsjer ging. De boot vaarde redelijk dicht bij de gletsjer, het was indrukwekkend om te zien hoe hoog hij was. Mooie foto’s kunnen maken. Hierna gingen we met de bus naar het eindpunt van de balkons en konden we langzaam naar  het hoogste balkon lopen. De lengte van de balkons was ongeveer vier kilometer.  Het scheen uitzonderlijk mooi weer te zijn, vrijwel geen wolken aan de lucht en de temperatuur was ook aangenaam. Dat schijnt niet zo vaak voor te komen.  In het zonnetje met uitzicht op de gletsjer ons broodje opgegeten. Helaas waren we vergeten ons in te smeren wat uiteindelijk resulteerde in zeer twee rode hoofdjes. De gletsjer rustig bekeken en veel foto’s gemaakt. Om half vier vertrok de bus weer naar El Calefate. Aan het eind van de excursie werd er nog gestopt bij een soort bierpub. Hier kregen we ter afsluiting een biertje en een empanada. Bij het bier konden  we kiezen uit een blond, rood of zwart biertje. Hierna zijn we via de hoofdstraat maar weer naar ons hostel gelopen. Onderweg op een terrasje nog een cappuccino gedronken. Een tentje waar echte koffie werd gezet in plaats van instantkoffie. Terug in ons hostel risotto gekookt en gegeten. Het was inmiddels al redelijk laat en vervolgens maar gaan slapen.

21 november

Vanmorgen konden we rustig aan doen. We zaten niet aan tijd vast.  Vandaag stond er geen excursie op het programma, die zijn hier bijna onbetaalbaar. We hadden uitje naar het Laguna Nimez op het programma staan. Een of ander meertje met veel vogels. Het  lag op loopafstand van het hostel aan de rand van de stad, je kon er de bulldozers horen. Het was gelukkig weer mooi weer. Nadat we de entree hadden betaald kon de wandeling beginnen. Er was een pad van ongeveer 2,5 kilometer uitgezet. Onderweg veel vogels gezien. Ook weer veel foto’s kunnen maken. Halverwege kon je het parkje uit en een stuk lopen naar het strand van Lago Argentino. Daar stonden flamingo’s in het water. Helaas vonden ze het nodig om van ons weg te lopen toen we aankwamen. Hierna weer terug naar Laguna Nimez. We wilden even gaan zitten om een broodje te eten. Helaas liep Henrike nog iets door, maar kwam ze te dichtbij bij een of ander nest van de kiekendief, soort roofvogel. Die vond het nodig om haar aan te vallen, maar snel doorgelopen en een stukje verderop ons broodje maar opgegeten. Vervolgens in het park nog wat flamingo’s gespot. Het was inmiddels al middag toen we klaar waren met het spotten van vogels.  We zijn doorgelopen naar de hoofdstraat van El Calafate, waar we eerst maar weer gepind hebben en daarna een ijsje gekocht. Ze hebben hier allerlei lekkere smaken en het ijsje smaakte zeer goed. Nog wat boodschappen gedaan en de rest van de middag hebben we gebruikt om de rest van de vakantie te plannen. ’s Avonds pasta gegeten en wat gerelaxt.

1. Patrick:
    24 november 2013
    Prachtig het wildlife waar jullie zo ingedoken zijn. Geniet nog van de reis.
    Wanneer kwamen jullie alweer terug?
  2. Gerrit en Leny:
    24 november 2013
    Een dagje mooi weer. Twee rode snoetjes dat deed wel een beetje zeer. Sterkte en smeren maar. Komt allemaal goed.
    Grtjes