Masaya

14 december 2015 - Masaya, Nicaragua

Ola,

8 december

’s Ochtends wilde we een bak thee en koffie maken in ons hostel, maar helaas was er geen water. Later bleek dat het een landelijk probleem was want ook in Massaya ontbrak water. Gelukkig hadden we ons de avond van te voren al gedoucht. Op naar Masaya dit is voor Nicaragua een grote stad, dit ligt ongeveer een uurtje met de bus van Granada af, dus een korte reistijd. Eerst maar weer op zoek naar het busstation, de bussen gaan hier allemaal van verschillende plekken. Het is weer zo’n leuke oude schoolbus, de bagage mag op een stoel staan, maar daarvoor moeten we dan wel tien cordoba extra betalen, dit is ongeveel 30 eurocent, daar gaan we dan maar niet moeilijk over doen. Na een goed uurtje komen in Masaya aan. Hier maar een taxi genomen omdat het busstation toch wat verder lag van het hotel. We kwamen een beetje vroeg aan in het hotel, de vorige bewoners van de kamer hadden er een puinhoop van gemaakt, dus de kamer was nog niet schoon. Even wachten dus, maar dat was niet erg, gezellig bij de kerstboom, het huis was zeer overdadig versierd voor de kerst, maar dat is hier overal. Veel meer als bij ons. We wilden vanuit hier naar de vulkaan Masaya, maar helaas ging dat vandaag niet omdat er nog steeds feest in Nicaragua is, ik geloof dat dat nooit ophoudt, dan maar morgen. Eerst maar eens naar de souvenir markt geweest, hier kan je zeer veel souvenirs kopen, maar ja wij moeten nog vliegen en we mogen niet te veel meenemen. Hierna nog naar het laguna van Masaya gelopen, hier heb je een goed beeld op de vulkaan. Het viel ons op dat ondanks de grote van Masaya, er niet veel toeristen waren. Verder vandaag niet zo veel meer gedaan.

9 december

Vanochtend eerst maar eens gevraagd waar het postkantoor zat, in Granada konden we er niet een vinden. Maar ja hier zat er een. Een kaartje naar Nederland versturen kost maar 15 Cordoba, ongeveer een halve euro, ben benieuwd of ze aankomen. Hierna nog naar het oude treinstation geweest, op dit moment rijden er geen treinen meer in Nicaragua. Hierna nog naar een parkje en kerkje geweest, kerken hebben ze in Nicaragua in overvloed, hierna nog wat geld gepind, we gaan nu naar een stuk waar waarschijnlijk even niet te pinnen valt. Om half vijf ’s middags zouden we naar de vulkaan gaan, het was maar een kort stukje rijden. Gelukkig konden we nog net een deel van de zonsondergang mee kunnen pikken. Deze vulkaan heeft een grote krater die goed zichtbaar is. We kregen een gids toegewezen, maar de stukken ertussen deden we weer met onze eigen chauffeur, evenals het andere koppel wat dezelfde gids deelde, maar weer een andere chauffeur, af en toe gaan dingen hier heel bijzonder, maar zo houden wel veel mensen werk. Met de gids een stukje gelopen naar een punt waar we uitzicht hadden op drie kraters, hierna gingen we weer een stukje met de auto, waarna we een stukje moesten klimmen waarna we een mooi uitzicht over de vulkaan hadden. En aan de andere kant hadden we nog weer uitzicht over de vulkaan Mombacho. Hierna hebben we de lavagrotten bezocht, hier zitten ook veel vleermuizen, maar eerst kregen we een helm en een zaklamp, het was inmiddels donker geworden. Een stukje de grot ingelopen, en vervolgens bij een andere ingang gingen de zaklampen uit en kwamen er allemaal vleermuizen uit de grot vliegen. Best apart. We eindigden waar we begonnen: bij de grote krater, hier konden we de rode gloed zien van de lava die binnenin de krater zit. Vulkaan Masaya is nog steeds een actieve vulkaan. Dit was tevens het einde van de tour.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorry Smeets-Aerdts:
    14 december 2015
    Moet toch een hele speciale ervaring zijn: kerstsfeer in zo'n warm klimaat. Vanaf Gennep wensen wij jullie alvast een hele fijne kerst en een goed 2016!
    Har en Dorry
  2. Esther:
    14 december 2015
    Top hoor die vulkaan. Mooie ervaring
  3. Leny kramer:
    14 december 2015
    Mooi zeg die lava vulkaan!
  4. Mia:
    15 december 2015