Matagalpa

26 december 2015 - Matagalpa, Nicaragua

Hoi allemaal,

Het gaat nog steeds goed met ons, het zit er alweer bijna op voor ons. Helaas!

18 december

Vandaag zijn we al vroeg vertrokken naar Matagalpa. Toen we op het busstation aankwamen werden we meteen in een bus geduwd die ook direct vertrok. We wisten dat we in San Benito over moesten stappen maar in de bus werd gezegd dat de bus daar niet stopte en we het hele stuk naar Managua mee moesten. Een heel stuk om. We begrepen het niet want de bus stopt overal om mensen op te pikken. Maar dit “probleem” werd snel opgelost toen de bus niet veel later pech kreeg. Vrij snel werden we “overgeladen” op een andere bus en deze stopte wel gewoon op San Benito. Af en toe snappen we er niets van. Daar konden we vrijwel direct over op de bus naar Matagalpa, die aan de andere kant van de weg stond. Enige tijd later kwamen we daar aan, nadat we onderweg vele verkopers in de bus hadden gehad die van alles probeerden te verkopen. Net voor het eindpunt kreeg ook deze bus pech, er viel een stang onder de bus vandaan. Maar ja we waren dichtbij het busstation zodat iedereen maar is uitgestapt.

Matagalpa is een bergstadje op zo’n 680m hoogte.  Het ligt in soort vallei tussen de bergen. Het is hier een stuk koeler dan in de rest van het land, dat is wel even prettig, het is hier ongeveer 25 graden. Ons hostel wordt gerund door een Nederlander, er schijnen hier verschillende Nederlanders te wonen. Ons eerst maar eens geïnstalleerd en gefacetimed met het thuisfront, dat gaat nog steeds goed met ons gaat. Hierna eerst de was maar eens was bij elkaar gesprokkeld, we hebben vrijwel geen schone kleren meer, dus dat is hard nodig. We hadden de wasbeurt niet zo handig gepland. De jongen achter de balie schrikt even van zoveel was, maar neemt de zak toch maar aan. Hierna gaan we de stad maar eens verkennen en kijken we wat we hier de komende dagen kunnen gaan doen. Zoals ieder stadje heeft ook deze een kerk met een central park. Het maakt niet uit of het een klein dorpje of een grote stad is, overal is een kerk met een central park, en in deze tijd voor kerstmis staat er bij iedere kerk ook minimaal een kerststal als het er niet meerdere zijn. Bij deze kerk staan ook nog drie grote engelen en natuurlijk een kerstboom, deze mag niet ontbreken. Een tweetal tours uitgezocht voor de komende dagen en voor de rest niet zo veel meer gedaan.

19 december

Het weer is hier een beetje van slag, normaal is het regenseizoen in september en oktober, maar toen is er vrijwel geen regen gevallen, maar helaas voor ons regent het nu af en toe. Gelukkig vooral ’s nachts. Na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken, worden we om negen uur bij ons hostel opgehaald voor onze tour van vandaag. Ook weer eens lekker dat alles voor je geregeld wordt tijdens zo’n tour. We hebben een praatgrage gids, hij heeft nog iemand bij zich die de weg moet leren, zodat hij ook de tour kan geven. Tevens gaan nog twee Zwitserse dames mee, die ons morgen ook vergezellen. Vandaag gaan we eerst naar een coffeefarm, in dit gebied wemelt het van de coffeefarms, de meeste zijn nog vrij kleinschalig. Hier doen ze vaak alleen de eerste stappen van het proces en daarna wordt alles naar grotere bedrijven in Matagalpa vervoerd waar het proces verder gaat. We krijgen eerst een rondleiding op de coffeefarm, blijft toch veel werk om koffie te maken, en hierbij zien we nog een mooie luiaard. Deze keer kunnen we ook zijn gezicht goed zien. Na een rondleiding van twee uur staat er een lunch voor ons klaar. Het smaakt weer goed. Hierna start de wandeling van ongeveer twee uur, het meeste is gelukkig naar beneden, maar vanwege de regen die vannacht gevallen is, is het af en toe een beetje slipperig. Tijdens de wandeling hebben we mooi uitzicht over de bergen en zien we onderweg nog een kleine waterval. Gelukkig houden we het redelijk droog tijdens de wandeling. Aan het eind van de wandeling staat het busje klaar om ons  nog naar een tweede waterval te vervoeren, deze is en stuk groter dan de vorige en hier kunnen we ook achter de waterval lopen wat een heerlijk verkoelend effect heeft. Aan het eind van de tour worden we weer netjes bij ons hostel afgeleverd. ’s Avonds barst er weer een flinke bui los, dus we eten maar ergens dichtbij het hostel bij een Mexicaan, het eten was erg lekker.

20 december

Om half zeven moeten we klaar staan voor onze volgende tour, het blijkt vannacht weer behoorlijk geregend te hebben en het is dan ook nog erg bewolkt, wat helaas gevolgen heeft voor onze tour. We zouden vogels gaan spotten in het nevelwoud. Maar de gids gaf al snel aan dat de kans dat we vogels zouden zien niet erg groot zou zijn, omdat het erg koud en zeer bewolkt was. Dan zijn de vogels niet erg actief en kun je ze ook slecht spotten. Helaas voor ons bleek deze voorspelling waar te zijn. We hebben werkelijk waar geen ene vogel gezien, tijdens de uren die we erdoor heen gewandeld hebben. Het nevelwoud is op zich wel aardig, maar daar was niet onze bedoeling. Halverwege kregen we nog koffie met een zeer lekker stukje taart, onze eerste taart in Nicaragua, maar hij was erg lekker. Om half twaalf werden we weer netjes gedropt bij het hostel. Op een van de heuvels rond Matagalpa staat een groot kruis, deze ligt ongeveer 350 boven Matagalpa. Het plan is om hier naar toe te gaan wandelen. Het eerste stukje doen we nog met de taxi, dit scheelt weer zo’n 100 meter omhoog. Hij dropt ons ergens op een plek vlakbij de ingang, maar het is toch nog even zoeken. Maar ja met een beetje hulp van omstanders kunnen we de ingang vinden. Het pad is makkelijk te volgen, er is gelukkig ook maar een pad. Het gaat meteen omhoog, tijdens het omhoog lopen komen we nog wat vogels en vele mooie vlinders tegen. Halverwege het omhoog lopen komen we nog langs een waterval, eerst dachten we onderaan dit is het, maar we lopen langs de gehele waterval omhoog en krijgen nog een beter uitzicht op de waterval. Na nog even verder omhoog te zijn gelopen komen we bij een mooi uitzichtpunt, nog niet bij het kruis, dat staat nog een eindje verder. Daar eerst maar heengegaan. Vanuit hier heb je ook een mooi uitzicht op de omgeving van Matagalpa, maar het waait hier behoorlijk. Er zit hier zelfs nog een mannetje die drankjes en wat eten verkoopt. We hopen voor hem niet dat hij iedere keer deze wandeling moet doen. Het lijkt te gaan regenen, we zien ook een regenboog, dus maar teruggelopen naar ons eerste uitkijkpunt. Hier hebben we nog een tijdje van het uitzichtpunt genoten voordat we weer naar beneden zijn gaan lopen. Hierna hebben we als beloning bij een goede koffiebar een lekkere cappuccino met een taartje gegeten, zo eet je in geen weken een taartje en zo twee op een dag. Het gaat nu hard met de vakantie, morgen gaan we Matagalpa weer verlaten en dan hebben we nog maar twee bestemmingen meer te gaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leny kramer:
    27 december 2015
    Toch nog iets van Kerst mee gekregen geniet nog maar lekker van alles! Voor straks een voorspoedige vlucht.
  2. Mia:
    27 december 2015
    Helaas zit jully vacantie er op. Goede reis terug.
  3. Jan&riek:
    27 december 2015
    het is weer ,n heel verhaal geworden veel gezien en gehoord en zelfs kerstmis aan de andere kant van de wereld geniet er nog van en n goede vlucht wanneer je terug vliegt tot ziens ergens
    bedankt voor de verhalen>>.JAN&RIEK.
  4. Mia:
    27 december 2015
    Jammer jully vacantie voor by .Goede reis terug
    Bedankt voor de mooie reisverhalen.