Yellowstone en Grand Teton

6 september 2017 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Dag 11

Vandaag stond Yellowstone op het programma. De verwachting was dat het nog vrij druk in Yellowstone zou zijn, dus wij dachten, dan maar weer vroeg opstaan en vroeg op pad. Het eerste doel van vandaag was Norris, dit is gedeelte met zeer veel geysers. Onderweg hadden we al mooie uitzichten op het park en zagen we onze eerste elk, soort hert. Een stukje verder op zei Jochem daar staat een bison, Henrike zei nee dat lijkt meer een steen, maar bij nadere inspectie bleek het toch echt een bison te zijn. Toch maar even gestopt voor een foto, niet wetende dat we er nog zoveel zouden tegenkomen. Toen we aankwamen bij Norris was het nog redelijk rustig, eerst maar de trail van de Black Basin gedaan, ongeveer 2,6 km, hier zagen we vele geysers in alle soorten en maten, sommige spuwen zelfs nog water, andere alleen rook. Eigenlijk overal waar je keek, kwam wel rook uit de grond. Heel bijzonder om te zien, het ruikt af en toe lekker naar rottende eieren. Hierna bij Norris nog de andere trail, de porcelain trail gedaan, deze was ongeveer 1 km. Hier zagen we ook geysers, maar hier waren allemaal mooie kleuren te zien, bijzonder mooi om te zien. Toen we terugkwamen op de parkeerplaats, was deze al helemaal vol en waren mensen druk bezig om een parkeerplaatsje te zoeken.

Ons volgende punt was Mammoth. Natuurlijk zijn ook hier werkzaamheden in het park, dit is alleen mogelijk in de zomer, in de winter is het bedekt met sneeuw. Dus even wachten voordat we weer over een of andere bouwvallige weg verder konden, je vraagt je echt af of ze dit voor de winter nog klaar krijgen, het lijkt nog niet eens op een weg. Onderweg is er veel moois te zien. Bij Mammoth eerst maar met de auto de upper terrace weg gereden. Hier zie je soort terrassen waar water vanaf loopt, ook deze zijn er in alle kleuren en maten, sommige mensen nemen niet eens de moeite om uit te stappen, maar doen een raampje open, klik en weer verder. Helaas staan ze hierbij wel midden op de weg de boel te blokkeren. Na deze weg maar een parkeerplaats gezocht om de rest lopend te bekijken, het zogenaamde parkeerroulette waarbij je hoopt dat er net iemand weggaat als je langs komt. Even zoeken, toch een plekje gevonden. Hierna al lopend verschillende terrassen bekeken, op een ervan lag zelfs een elk. Nadat we terugkwamen van ons rondje kwam er een hele kudde met elken voorbij. Tsja, in Yellowstone maar ook op veel andere plekken, lopen de beesten vrij rond. Dus het blijft opletten als je met de auto onderweg bent.

Hierna een stukje door Lamar Valley gereden, hier hebben vele kuddes met bizons gezien, een ervan liep zelfs op de weg. Op de terug weg van Lamar Valley, kwamen we een parkeerplaats tegen waar vele auto’s geparkeerd stonden, meestal betekend dit dat er iets te zien is, wij ook de auto maar geparkeerd, bleek dat er een nest met visarenden zat. Altijd mooi meegenomen. Aan het eind van de dag nog de trail van Artist Paintpots gedaan, dit viel na al mooie van vandaag een beetje tegen, maar wel een mooie zonsondergang gezien. Inmiddels was het al donker toen we in de file het park uitreden. Het was negen uur toen we weer terugkwamen, we wilden iets gaan eten, maar alle restaurants zaten vol, uiteindelijk maar naar de McDonalds gelopen. Geen leuke manier om de verjaardag van Jochem te vieren, maar we moesten het er maar even mee doen. Zelfs bij de McDonalds was geen plek om te zitten, maar we mochten aanschuiven bij een aardig Canadees paar waarvan de man Nederlandse voorouders had. Het was een vermoeiende dag waarin we veel moois hebben gezien. Yellowstone is een echte aanrader.

Dag 12

Vandaag stond wederom Yellowstone op het programma. Maar weer vroeg opgestaan, we wilden voor de meute in het park zijn en nog wat wild spotten. Hiervoor moet je er ook vroeg bij zijn. Maar blijkbaar waren we niet de enige die zo dachten. We wilden kijken of we nog wat dieren konden spotten in Hayden Valley. Maar er was vanochtend behalve bisons, ganzen en elken niet zo veel te zien. Wel weer mooie uitzichten op de vroege ochtend. Hierna hebben we het gebied van de Canyon bekeken, zowel de zuidzijde als van de noordzijde, met wat kleine wandelingetjes naar uitzichtpunten, helaas komen er af en toe ook busladingen vol naar deze uitzichtpunten. Je kan hier de upper en lower watervallen zien en een deel van de canyon. Ziet er allemaal mooi uit.

Hierna zijn we onderste rondje van Yellowstone verder langsgereden. Een deel hiervan was wat minder interessant. Een groot deel langs het Yellowstone meer. Wel een aardig uitzicht. Bij West Thumb hebben we nog een klein rondje langs geysers gewandeld, er liggen hier ook een aantal geyser in het meer zelf. Dat is wel een apart gezicht.

Na vele kleine bubbelende en af en toe spuitende geysers te hebben gezien, gingen naar het gebied Old Faithfull, hier ligt de geyser Old Faitfull, dit is een van de meest actieve en beroemde geyser in Yellowstone, dit was al goed zichtbaar op de grote parkeerplaats die vrij vol was, het was dus even zoeken naar een plekje voor de auto: over de parkeerplaats rondrijden tot dat er iemand toevallig weggaat. Er hadden zich al vrij veel mensen voor de geyer verzameld, blijkbaar stond hij op uitbarsten, om de 60-90 minuten barst hij uit. Hier hebben we dus maar even opgewacht. En jawel hoor na enkele minuten barstte hij uit. Mooi gezicht. Hierna zijn we maar een stukje gaan wandelen naar een uitzichtpunt waarop je een mooi uitzicht op de geyser had, maar het duurde nog een uur voordat hij opnieuw zou actief zou worden, zijn we toch maar doorgelopen naar de andere geysers in het gebied. Hierbij zagen we nog een yellow belly marmot bij de geysers struinen. Het duurde even voordat hij goed op de foto stond, maar het is gelukt. Wat opviel was dat veel mensen gewoon doorliepen, kennelijk is grappige beestje niet groot genoeg voor aandacht. Ons rondje zat er weer op en we waren weer terug bij Old Faithfull, die bijna op uitbarsten stond, de tweede keer spuwde hij hoger en veel langer. Hoe mooi al die geysers ook zijn, we werden toch een beetje geyser moe. Het was ook vrij druk overal op de parkeerplaatsen, we hebben het geyser gebied Black Basin nog bezocht en hierna besloten om weer naar West Yellowstone te rijden. De auto maar weer volgetankt, boodschappen gedaan, bij de italiaan gegeten. Toen kwamen we langs een winkeltje waar ze snoepjes van Huckleberry’s hadden, dit zijn bessen die in Idaho, Montana en Wyoming groeien.  We waren al veel dingen, jam, sap, snoepjes, chocola en weet ik wat niet meer tegengekomen. Nu moesten we ze maar eens proeven. Ze smaakten goed. Zo kwam deze dag ook weer tot een eind.

Dag 13

Onze laatste ochtend in Yellowstone, hierna zouden we doorrijden naar Grand Teton, het volgende park op ons lijstje. Weer met frisse moed gingen we toch nog een paar geysers bekijken, waaronder de Grand Prismantic. Deze lag op de route naar Grand Teton. Eerst deze geyser vanuit het normale uitkijkpunt bekeken, maar omdat je op dezelfde hoogte bent en dit een van de grootste geysers is, kan je hem niet goed zien. Toch maar een kleine wandeling maken om hem vanuit een hoger uitkijkpunt te bekijken en zo stonden we tussen voornamelijk fotograferende Aziaten naar dit natuurverschijnsel te kijken. Dit was zeker de moeite waard, vanuit hier hadden we een beter uitzicht op de geyser en de omgeving. Hierna stond er nog een gebied met geysers op het programma, Biscuit Basin. Al die geysers hebben net weer een andere vorm, andere kleuren. Maar hierna was het toch echt afscheid nemen van de geysers en op naar iets nieuws.

Op de weg naar Grand Teton hadden we natuurlijk weer te maken met road work, ze zijn hier overal hard aan de weg bezig of er liggen al nieuwe wegen, wat dat betreft komen we weinig slechte wegen tegen.  Het was even wachten voordat we weer verder konden, maar ja ze moeten toch een keer die wegen maken en in de winter ligt hier waarschijnlijk allemaal sneeuw. Net voordat we Yellowstone uitrijden zien we nog een klein watervalletje, nog even een laatste fotomoment voordat we Yellowstone echt uitrijden, Yellowstone is een absolute aanrader.

Nadat we Grand Teton binnenreden zagen we gelijk de bergketen Grand Teton al liggen. Nadat we de informatiefoldertjes hadden bekeken besloten we om een wandelingetje te maken bij Colter Bay, bij het visiter center werd nog even gewaarschuwd voor beren, altijd fijn om te weten dat je ze tegen kan komen tijdens een wandeling. Een wandeling gemaakt naar Heron Pond en Swan Lake, bij de Heron Pond kwamen we inderdaad een reiger tegen, maar bij Swan Lake geen zwaan. Onderweg hadden we mooie uitzichten op Grand Teton. We kwamen een eekhoorn tegen die op nog geen 2 meter afstand op een omgevallen boom bleef zitten. We stopten natuurlijk en niet veel later sloeg het beestje alarm maar bleef roerloos zitten. We zagen zijn maatje wegvluchten en de eekhoorn rillen, een beetje zielig allemaal. Maar snel doorgelopen. Hierna maar langzaam naar ons verblijf net aan de andere kant van Grand Teton gereden, Teton Village. Bij het inchecken in het hostel werd verteld dat je vanavond gratis met de gondellift naar boven kon, daar zat een restaurant, maar je hoefde er niets af te nemen. We blijven Hollanders dus als iets gratis is, meteen doen. Dus op naar de gondellift. De gondellift ging naar een hoogte van 2772 meter, vanuit hier had je een mooi uitzicht op Teton Village en de omgeving. Toen hebben we toch maar iets besteld bij het restaurant, Jochem een eclipsbiertje en Henrike een sapje van Huckleberry’s en een klein hapje, dit genuttigd met een mooi uitzicht. Nadat het begon af te koelen hebben we de gondellift maar weer naar beneden genomen. Het was wat lastig om een restaurant te vinden, helaas voor een slecht restaurant gekozen: een Duits Oostenrijks achtig tentje met een Duits talige kaart en schlager muziek. Er hingen 5 schermen met Amerikaanse sporten er op, terwijl je toch in zo’n tent iets anders zou verwachten. Ze vroegen hoe de hamburger gebakken moest zijn, best bijzonder meestal vragen ze dat niet. Het antwoord hierop was medium, maar hij was gewoon doorbakken, drie mensen van het personeel die zich ermee ging bemoeien, maar heel erg service gericht was het allemaal niet. Het laatste stuk was ook nog aangebrand, dat werd dus geen fooi.

Dag 14

Vanochtend vroeg opgestaan, we wilden kijken of we nog wild, met name een eland of een beer konden spotten, dit moet of ’s ochtends vroeg of tegen de avondschemering. Er zijn een paar plekken in Grand Teton waar de kans aanwezig is om wild te spotten. Bij de eerste plek zagen we helaas niets. Na drie kwartier wachten, zijn we maar verder gereden. Het was nog best koud. Bij de volgende plek wilden we een foto maken van een uitzichtpunt, maar hier waren toch twee elanden te zien. Waarschijnlijk een moeder met een kleintje, die al niet meer zo klein was. Toch nog gelukt om een eland te zien. Het weer werd wat slechter, eerst maar een koffie bij de Jackson Lodge gedronken, hier logeren allemaal mensen met geld en zitten gestresste zakenmannetjes gestresst op een laptop te rammelen. Dit ziet er wat komisch, zeker wanneer het zware  meubilair wordt verschoven om de laptop van stroom te voorzien. Maar daar krijg je een zeer mooi uitzicht voor terug. Na de koffie werd het zicht er alsmaar slechter op, hebben we een tijdje staan twijfelen wat gaan we nu doen, gaan we wandelen, het begon zelfs te druppelen, of gaan we het stadje Jackson bezoeken, uiteindelijk toch maar voor de wandeling gekozen en meteen klaarde het weer gelukkig op toen we aan de wandeling begonnen. De wandeling was naar het Taggart Lake, het was even wat omhoog lopen, maar dan krijg je er weer een mooi uitzicht voor terug, mooie spiegeling van de bergen in het meer. Daarna hadden we nog wat tijd over en zijn we naar Jenny Lake gereden, het was hier even zoeken naar een parkeerplaats. We wilden met de boot naar de overkant, maar door werkzaamheden aan de parkeerplaats bij Jenny Lake is het al een hele wandeling naar de boot zelf. Het boottochtje zelf stelde niet zo veel voor, aan de overkant kon je natuurlijk weer een wandeling doen, we zijn eerst naar Hidden Falls gelopen, korte wandeling, maar wel weer omhoog, hierna zijn we nog door gelopen naar Lower Inspiration point. Elk zelf respecterend park heeft overigens een inspiration point en een Jenny Lake zijn we ook vaker tegengekomen.

Dag 15

Vandaag zouden we Grand Teton weer verlaten, toch maar vroeg opgestaan voor een laatste poging om wild te spotten, het enige wat we vanochtend gezien hebben was een coyote. Die hadden we nog niet gezien. Het weer zag er vandaag goed uit, nog een paar mooie foto’s kunnen maken op verschillende uitzichtpunten, een lekker bakje koffie gedronken in de Jackson lodge. Hierna zijn we langzaam naar Pocatello gereden, dit ligt weer in Idaho. Het werd weer tijd om boodschappen en de was te doen het was hier wel een stukje warmer. Gelukkig lag alles dicht in de buurt van ons motel. Na verplicht naar draaiend textiel te hebben gekeken en boodschappen te hebben gedaan was na een Mexicaans restaurantje de dag alweer om.

Dag 16

Bij niet alle motels, hotels, lodges etc. heb je een ontbijt, maar waar we in Pocatello verbleven wel. Het ene ontbijt is het andere niet maar 1 ding hebben ze gemeen wegwerp servies. Een opvallend fenomeen. Zo zien we regelmatig vele plastic messen, borden, bakjes, vorken, lepels etc. in een afvalbak verdwijnen. Na ons ontbijt gingen we naar Green River, maar maakte we een omweg naar Park City. De weg er naar toe was de eerste 2 uur prima. Toen we Salt Lake City naderde werd de weg slechter, en kwamen we in een wir war van auto’s, werkzaamheden, verdwijnende en opeens verschijnende rijbanen terecht. Uiteindelijk bereikte we Park City. Hier was een outlet. Jochem had namelijk een van zijn neefjes beloofd dat hij voor hem voor Ralph Lauren Polo’s zou kijken. Gelukkig waren er nog andere winkels. Maar zoals gezegd de Ralph Lauren-outlet was het eerste station. Gelukkig was er outlet wifi zodat facetimen met het thuisfront makkelijk was. Dit leiden er toe dat de desbetreffende verkoper een cursus kleuren in het Nederlands kreeg. Na ruim 5 uur en wat winkels later hadden we wat we hebben moesten en vervolgde we onze weg naar Green River. Maar niet voordat we het doolhof van rijbanen rondom Salt Lake City verlieten. Daarna reden we via een scenic route langs mooi natuurschoon en een bosbrand die de zon deed verduisteren. We zagen veel rood achtige rotsformatie en bereikte aan het begin van de avond in the middle of nowhere Green River en jawel er is een groene rivier. Onze navigatie gaf aan dat ons motel ergens in het midden van het dorp moest liggen. Maar niets was minder waar, aan de uiterste rand van het dorp vonden we ons motel tegenover een Burger King en een tankstation. Overigens is dit ook de omgeving waarbij je het dorpje uitrijdt en dan het bord “No services for 100 miles” ziet.

1. Jan&riek:
    6 september 2017
    hoi jullie hebben wel n drukke vakantie maar wel heeeeel vel gezien zo te lezen is het wel de moeite waard jullie zijn weer n stuk rijker geworden aan mooie natuur en vergezichten geniet ervan sla alles op dan kun en moet je er weer lang op teren groetjes JAN&RIEK